خانه / آموزش / آشنایی با پاور میکسر Dynacord 1000-3 – قسمت دوم

آشنایی با پاور میکسر Dynacord 1000-3 – قسمت دوم

پاور میکسرهای دایناکورد ۶۰۰، ۱۰۰۰ و ۲۲۰۰ به ترتیب دارای ۸، ۱۰ و ۲۲ ماژول ورودی هستند. در زیر به بررسی قسمت‌های ورودی این ماژول‌ها می‌پردازیم

۱- Mic input – ورودی میکروفون: به میکسرهای دایناکورد، می‌توان انواع میکروفون‌های کندانسور و یا داینامیک را به وسیله‌ی کانکتور XLR (کنونی) متصل نمود. (روش ساخت و اتصال صحیح کانکتور‌های “کنونی” در قسمت اتصالات توضیح داده شده است) در صورت استفاده از میکروفون‌های کندانسور باید منبع تغذیه فانتوم پاور که ۴۸ ولت برق به میکروفون ارسال میکند را روشن نمود. در دستگاه دایناکورد برای هر ۶ ورودی میکروفون یک سوئیچ فانتوم پاور قرار داده شده است. دقت نمایید در صورتی که از میکروفون‌های داینامیک استفاده می‌کنید، به هیچ وجه دکمه فانتوم روشن نباشد. زیرا در صورت وجود اتصال بدنه در میکرفون، ممکن است میکروفون شما به شدت آسیب ببیند.

 

۲-Line Input – ورودی لاین: یک ورودی متقارن و سطح سیگنال لاین می‌باشد. (سیگنال‌های متقارن و نامتقارن در قسمت اتصالات توضیح داده شده است) سطح سیگنال لاین، از سیگنال میکروفون‌ها قوی‌تر و از سیگنال لوداسپیکر‌ها پایین‌تر است. به عنوان مثال خروجی انواع پخش کننده‌های صوت، مانند MP3 Player، CD Player و تلفن‌های همراه سطح خط لاین محسوب می‌گردند و شما می‌توانید برای اتصال این دستگاه‌ها به پاور میکسرتان از ورودی Line استفاده نمایید. این ورودی می‌تواند سیگنال‌هایی با شدت حداقل -۴۰dBu و حداکثر +۴۳dBu را پذیرا باشد.

ضمنا شما می‌توانید برای اتصال دو میسکر یا پاور میکسر به یدگیر نیز از این ورودی استفاده نمایید. برای این کار کافی است که یک کابل از یکی از خروجی‌ها با سطح خط لاین از میکسر اولتان به یکی از ورودی‌های لاین میکسر دوم متصل نمایید. دقت نمایید که کابل بر روی میکسر اول، به یکی از خروجی‌های لاین مانند خروجی‌های Master متصل شود. به هیچ وجه، خروجی باندهای یکی دستگاه را به ورودی لاین یک دستگاه دیگر متصل ننمایید!

نکته: وقتی به ورودی میکروفون ماژولی، میکرفون متصل است از ورودی لاین آن ماژول استفاده نکنید.

 

۳- Insert – ورودی – خروجی همزمان اینسرت هنگامی استفاده می‌شود که اپراتور بخواد برای هر ورودی از یک وسیله کمکی، مانند کمپرسور و یا افکتور و … استفاده کند.

به دلیل کاربرد بسیار کم این قسمت، از توضیح آن صرف نظر می‌کنیم.

 

۴- Gain: گین یا ضریب تقویت شدت سیگنال ورودی ماژول (از طرف میکروفون و لاین) به وسیله ولوم چرخشی Gain تنظیم می‌گردد. افزایش ولوم گین این امکان را به شما میدهد که با تقویت بیشتر صدای ورودی از میکروفون، حساسیت میکروفون نسبت به صداهای اطراف را افزایش دهید. گاهی ممکن است به نظر برسد که این افزایش حساسیت منجر به بازتر و شفاف تر شدن صدای میکروفون می‌شود اما باید در نظر گرفت که بالابردن بیش از حد Gain احتمال وقوع فیدبک و هم چنین دیستورت شدن صدا در پیش تقویت کننده میکسر را افزایش می‌دهد.

گاهی برخی سخنرانان با صدای کم و فاصله زیاد از میکروفون صحبت می‌کنند، در این مواقع زیادکردن gain می‌تواند به شما در ضعف شدت صدا کمک کند. ضمن اینکه بالا بردن گین موجب زیاد شدن نسبت سیگنال به نویز نیز میگردد.

از طرف نیز برخی مداحان هنگام خواندن با صدای بلند، میکروفون را نیز به دهانشان می‌چسبانند در این موارد بهتر است تا حد امکان Gain را کم نمایید تا از پایین آمدن کیفیت صدا جلوگیری شود.

در قسمت‌های در رابطه با روش صحیح تنظیم Gain مفصل صحبت خواهیم کرد.

این را هم ببین

ضبط صدای جمعیت با میکسر دایناکورد

در این مثال فرض میکنیم ورودی‌های میکروفون‌های ۱ و ۲ میکروفون‌های مداح هستند و میکروفون‌های …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *